Blusloco 104 op transport naar Tata Steel

De bluslocomotief BL104 is deze week op transport gegaan naar Tata Steel. Bij Tata is door onze monteurs de bestuurderscabine geplaatst, deze is mechanische afgemonteerd en de elektra is aangesloten. De bluslocomotief is nu klaar om het test-traject in te gaan.

Waar gebruikt Tata de bluslocomotief voor?
De bluslocomotief wordt bij Tata Steel gebruikt in het productieproces van kooks. Kooks is een grondstof, die gebruikt wordt als reductiemiddel bij de productie van staal.

Voor het ‘blussen’ van de kooks wordt gebruik gemaakt van een bluswagon die voortbewogen wordt door een bluslocomotief. Deze kooks wordt uit een oven in de bluswagen gestort om vervolgens geblust te worden met water onder een blustoren, aansluitend wordt de kooks via een storthelling op een transportband gestort en afgevoerd richting de hoogoven. Voor dit proces wordt de bluslocomotief gebruikt om de bluswagen langs de ovens, blustoren en storthelling te verplaatsen.

Technische eisen aan bluslocomotief
Vanwege dit proces en de omgeving omstandigheden worden er specifieke eisen aan de bluslocomotief gesteld. Zo geldt er een extreem lage frictie coëfficiënt tussen wielen en spoor en is de bestuurderscabine hoog geplaatst om zicht te hebben op de open bovenzijde van de bluswagen. De omgeving is extreem vervuilend en agressief, het ontwerp is er daarom op gericht de vervuiling buiten de machine/motorruimte te houden en de benodigde lucht gefilterd aan te voeren.

Bij Bemo Rail maken we verschillende soorten rangeerlocomotieven. Alle locomotieven worden in-house ontworpen en geproduceerd in onze eigen werkplaats in Warmenhuizen.

Meer info