Wij ontwerpen onze lieren aan de hand van de meest moderne techniek en met inachtneming van de geldende EG/UIC wet- en regelgeving. Daarnaast kan op specifieke wensen of eisen worden ingespeeld; denk aan interlocks of aan het gebruik in een Atex-gezoneerde omgeving.

Er is slechts één druk op de knop nodig om de trein in beweging te brengen of te stoppen. De wagons kunnen in beide richtingen en met grote nauwkeurigheid worden verplaatst. Het gemak en de eenvoudige bediening waarmee dit geschiedt kenmerken het Bemo Rail rangeersysteem. De installatie kan (radiografisch) op afstand worden bediend, bijvoorbeeld vanaf de verlading met een zender. De besturing ervan kan volledig worden geïntegreerd in het laad- of losproces.

Aandrijfstation

De rangeerlier wordt aangedreven door een aandrijfstation, opgebouwd uit een tandwielkast met elektromotor en rem. Naast deze uitvoering met tractieschijf bestaat ook de uitvoering met dubbele trommel.

Koppelsystemen

Koppelsystemen zijn systemen die de wagonverhaalinstallaties aan de wagon koppelen. Hiervoor bestaan de volgende methoden:


Zijdelings kettingsysteem

Tot een treingewicht van 500 ton.

De meest eenvoudige koppeling is de meeneemketting. Wanneer een grote rangeernauwkeurigheid minder belangrijk is kan er worden gekozen voor een meeneeminrichting in de vorm van een in de staalkabel opgenomen aankoppelketting, die langs het spoor meeloopt over rollen. Het kettingsysteem is eenvoudig manueel aan te koppelen aan de trekhaak van de wagon en is tevens het meest voordelige aankoppelsysteem.

Bij dit systeem kan de meeneemketting de wagons en wissels passeren en tevens kunnen de wagons het systeem passeren.


Zijdelingse meeneemwagen

Tot een treingewicht van 500 ton.

Wil men een grotere nauwkeurigheid bij het plaatsen van de wagons, of moet de kabel in een bestrating worden opgenomen, dan wordt de zijdelingse meeneemwagen aanbevolen. Deze wagen loopt op een profielgeleiding naast het spoor. Met de verstelba­re koppelstang wordt het verhaalsysteem eenvoudig manueel aan de wagon gekop­peld. De geleiding kan in zogenoemd straatspoor worden opgenomen. Bij dit systeem kan de meeneemwagen de wagons en wissels passeren en tevens kunnen de wagons het systeem passeren.


Meeneemwagen op hulpspoor

Meeneemwagen op hulpspoor_Radsatzwagen

Tot een treingewicht van 500 ton en in speciale uitvoering tot 1.000 ton.

Een derde mogelijkheid betreft het zogenoemde Radsatzwagen-systeem. Hierbij rijdt de meeneemwagen op een hulpspoor welke zich tussen het spoor bevindt. Het duwt met (dubbele) duwrollen tegen de wielen van de wagons. Een groot voordeel van dit systeem is dat er automatisch aan- en afgekoppeld kan worden. Ook bij dit systeem kan de meeneemwagen de wagons passeren en tevens kunnen de wagons het systeem passeren. Deze meeneemwagen kan echter geen wissels passeren.


Bufferwagen

Bufferwagen

Tot een treingewicht van ca. 4.000 ton.

Bij dit systeem wordt een bufferwagen gekoppeld aan de centrale trekhaak van de wagon. Bij deze toepassing kan de bufferwagen automatisch aan- en afgekoppeld worden. De bufferwagen rijdt over hetzelfde spoor als de wagons en wordt veelal toegepast bij kopsporen. Bij dit systeem kan de bufferwagen geen wagons passeren, maar wel de wissels. Dit systeem kan ook worden uitgerust met een zogenoemd Zijdelings Uitrij Mechanisme (ZUM). De bufferwagen wordt dan middels het ZUM fysiek dwars uit het spoor gereden, waarmee ook hier een ‘doorgaand spoor’ gecreëerd wordt. De wagons kunnen het systeem passeren.

Referentieprojecten

Vraag offerte aan

Wilt u een offerte aanvragen, of wilt u meer weten over onze producten of diensten?

Bel ons op:
+31 (0) 226 – 42 53 00

U kunt natuurlijk ook dit contactformulier invullen en dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.