Rangeerlocomotieven
Rangeerlocomotieven, ook wel railshunters genoemd, worden toegepast bij bedrijven, die zelf wagons verplaatsen over (intern) spoor. Voor verschillende afnemers zijn klantspecifieke uitvoeringen ontworpen, opgebouwd uit standaard componenten. Door de modulaire opbouw zijn vele variaties in capaciteit, snelheid en trekkracht mogelijk. De Bemo Railshunters zijn met name bij industrie, op- en overslagbedrijven te zien.
Bemo Rail ontwerpt en vervaardigt de railshunters geheel in eigen beheer met eerste klas onderdelen. Met een in-house engineering afdeling, een ruim opgezette werkplaats en de benodigde kennis van rails en wagons zijn de mogelijkheden talrijk. Er wordt vanaf de eerste ontwerpfase van de machines zeer veel aandacht besteed aan de veiligheid, ergonomie en milieuaspecten.
Aandrijving
De Bemo Railshunters zijn voorzien van een hydrostatische of hydrodynamische aandrijving met dieselmotor, dan wel elektrisch of hybrideaandrijving. Bediening van de rangeerlocomotieven kan manueel, maar ook radiografisch op afstand. De overhoekse ergonomisch ingerichte bedieningspanelen, in combinatie met ruim rondom zicht vanuit de cabine maken het veilig bedienen van de machine compleet. Een uitgebalanceerd besturingssysteem zorgt ervoor dat alle componenten zorgvuldig worden aangestuurd. De rangeerlocomotieven worden ontworpen aan de hand van de meest moderne techniek en met inachtneming van de geldende EG/UIC wet- en regelgeving.

Kenmerken Rangeerlocomotieven
Rangeren
- Traploze snelheidsregeling vanaf ‘0’
- Zeer gelijkmatige aanzet met bijzonder gunstige slipgrens wegens het ontbreken van de ‘aanzetpiek’
Besturing
- Standaard Bemo locomotief besturing, specifiek ontworpen voor gebruik onder zware omstandigheden
- Trilling en temperatuur bestendig
- Handbediening en/of radiografisch, zo nodig in explosie veilige uitvoering
- Versnellen en afremmen volgens vast afgestelde curven waardoor:
-Steeds exact gelijk gedrag (reageren) van de railshunter
-Foutieve bediening vrijwel uitgesloten is
-Iedere operator derhalve met de railshunter kan werken
Milieu en Arbowetgeving
- Beperkt geluidsniveau
- Zeer gering brandstofverbruik
- Schone dieselmotoren
- Elektrische – of hybride aandrijving
- Ergonomische toegankelijkheid voor bediening en service
Veiligheid
- Nood-uit drukknoppen rondom op de machine, vooral in combinatie met radiobediening
- Integreren van gasdetectie in besturing, bij toepassing in Ex zones (optioneel)
- Beveiligingen met behulp van extra naderings- /reflectieschakelaars (optioneel)
- Uitstekend overzicht vanuit de cabine
Bediening
- Alle rangeerhandelingen kunnen door één operator worden uitgevoerd
- Eenvoudig bedienbaar besturingssysteem
- Overzichtelijk grafisch display voor bedrijfsstatus en onderhoud (GUI)
Mechanisch
- Standaard worden hoogwaardige componenten ingebouwd, zoals A-klasse motoren
- Volledig geveerde as-ophanging met gesloten tandwielreducties, waardoor: a) Reduceren van beschadiging aan wissels. b) Reduceren van ontsporingsgevaar
- Lange technische levensduur
- Korte levertijden op onderdelen.
Onderhoud
- Geen speciale smeerkuil noodzakelijk
- Dagelijks onderhoud uitvoerbaar door eigen technische dienst
- Intervallen worden zo optimaal mogelijk ingericht, afhankelijk van de inzet
Rangeerkoppelingen
Naast de standaard UIC wagonschroefwartels kunnen tal van automatische rangeerkoppelingen worden toegepast, waaronder AAR en rijtuigkoppelingen.
Pneumatische installatie
Nagenoeg alle rangeerlocomotieven worden voorzien van een pneumatische installatie voor (wagon) beremming, alsmede voor de aansturing van verschillende componenten. Compressoropbrengst, tankinhoud en uitvoering worden gekozen aan de hand van het gebruik van de locomotief.
Spoorwijdte
Wereldwijd worden er diverse spoorwijdtes toegepast. Naast de in Europa algemeen toegepaste spoorwijdte van 1435 mm. bestaat er ook breed – en smal spoor in diverse maten. De rangeerlocomotieven kunnen in iedere spoorwijdte worden uitgevoerd.