fbpx
Bemo Rail de specialist op het gebied van kraanbanen, rangeervoertuigen, bekistlassen, thermietlassen, kraanrail en railbevestigingsmiddelen
  • Home
  • Rangeertechniek
    • Producten
      • Rangeerlocomotieven
        • Diesel locomotieven
        • Elektrische locomotieven
        • Road-rail voertuigen
      • Trein / wagonverhaalinstallaties
        • Koppelsystemen
      • Railwagens / Lorries
      • Traversebrug
      • Speciale producten
    • Te huur
    • Diensten
  • Railtechniek
    • Systemen
      • Beton
      • Staal
      • Ballast
      • Speciale systemen
    • Producten
      • Rails
        • Kraanrail laag
        • Kraanrail hoog
        • Vignola rails
        • Blokrail
      • Klemplaten
      • Onderlegplaten
      • Dwarsliggers
      • Elastisch onderlegmateriaal
      • Bevestigingsmaterialen
      • Gietmateriaal
      • Stootbuffers
      • Gootvullingen
      • Onderhoudsplatform STS
      • Speciaal
    • Diensten
  • Producten
    • Railtechniek
      • Rails
        • Kraanrail laag
        • Kraanrail hoog
        • Vignola rails
        • Blokrail
      • Klemplaten
      • Onderlegplaten
      • Dwarsliggers
      • Elastisch onderlegmateriaal
      • Bevestigingsmaterialen
      • Gietmateriaal
      • Stootbuffers
      • Gootvullingen
      • Onderhoudsplatform STS
      • Speciaal
    • Rangeertechniek
      • Rangeerlocomotieven
        • Diesel locomotieven
        • Elektrische locomotieven
        • Road-rail voertuigen
      • Trein / wagonverhaalinstallaties
        • Koppelsystemen
      • Railwagens / Lorries
      • Traversebrug
      • Speciale producten
  • Over ons
    • Certificeringen
    • Vacatures
  • Nieuws
  • Contact
  • Menu

Rangeerlocomotieven

Rangeerlocomotieven, ook wel railshunters genoemd, worden toegepast bij bedrijven, die zelf wagons verplaatsen over (intern) spoor. Voor verschillende afnemers zijn klantspecifieke uitvoeringen ontworpen, opgebouwd uit standaard componenten. Door de modulaire opbouw zijn vele variaties in capaciteit, snelheid en trekkracht mogelijk. De Bemo Railshunters zijn met name bij industrie, op- en overslagbedrijven te zien.

Bemo Rail ontwerpt en vervaardigt de railshunters geheel in eigen beheer met eerste klas onderdelen. Met een in-house engineering afdeling, een ruim opgezette werkplaats en de benodigde kennis van rails en wagons zijn de mogelijkheden talrijk. Er wordt vanaf de eerste ontwerpfase van de machines zeer veel aandacht besteed aan de veiligheid, ergonomie en milieuaspecten.

Aandrijving
De Bemo Railshunters zijn voorzien van een hydrostatische of hydrodynamische aandrijving met dieselmotor, dan wel elektrisch of hybrideaandrijving. Bediening van de rangeerlocomotieven kan manueel, maar ook radiografisch op afstand. De overhoekse ergonomisch ingerichte bedieningspanelen, in combinatie met ruim rondom zicht vanuit de cabine maken het veilig bedienen van de machine compleet. Een uitgebalanceerd besturingssysteem zorgt ervoor dat alle componenten zorgvuldig worden aangestuurd. De rangeerlocomotieven worden ontworpen aan de hand van de meest moderne techniek en met inachtneming van de geldende EG/UIC wet- en regelgeving.

Kenmerken Rangeerlocomotieven

Rangeren

  • Traploze snelheidsregeling vanaf ‘0’
  • Zeer gelijkmatige aanzet met bijzonder gunstige slipgrens wegens het ontbreken van de ‘aanzet­piek’

Besturing

  • Standaard Bemo locomotief besturing, specifiek ontworpen voor gebruik onder zware omstandigheden
  • Trilling en temperatuur bestendig
  • Handbediening en/of radiografisch, zo nodig in explosie veilige uitvoering
  • Versnellen en afremmen volgens vast afgestelde curven waardoor:
    -Steeds exact gelijk gedrag (reageren) van de railshunter
    -Foutieve bediening vrijwel uitgesloten is
    -Iedere operator derhalve met de railshunter kan werken

Milieu en Arbowetgeving

  • Beperkt geluidsniveau
  • Zeer gering brandstofverbruik
  • Schone dieselmotoren
  • Elektrische – of hybride aandrijving
  • Ergonomische toegankelijkheid voor bediening en service

Veiligheid

  • Nood-uit drukknoppen rondom op de machine, vooral in combinatie met radiobediening
  • Integreren van gasdetectie in besturing, bij toepassing in Ex zones (optioneel)
  • Beveiligingen met behulp van extra naderings- /reflectieschakelaars (optioneel)
  • Uitstekend overzicht vanuit de cabine

Bediening

  • Alle rangeerhandelingen kunnen door één operator worden uitgevoerd
  • Eenvoudig bedienbaar besturingssysteem
  • Overzichtelijk grafisch display voor bedrijfsstatus en onderhoud (GUI)

Mechanisch

  • Standaard worden hoogwaardige componenten ingebouwd, zoals A-klasse motoren
  • Volledig geveerde as-ophanging met gesloten tandwielreducties, waardoor: a) Reduceren van beschadiging aan wissels. b) Reduceren van ontsporingsgevaar
  • Lange technische levensduur
  • Korte levertijden op onderdelen.

Onderhoud

  • Geen speciale smeerkuil noodzakelijk
  • Dagelijks onderhoud uitvoerbaar door eigen technische dienst
  • Intervallen worden zo optimaal mogelijk ingericht, afhankelijk van de inzet

Rangeerkoppelingen

Naast de standaard UIC wagonschroefwartels kunnen tal van automatische rangeerkoppelingen worden toegepast, waaronder AAR en rijtuigkoppelingen.

Pneumatische installatie

Nagenoeg alle rangeerlocomotieven worden voorzien van een pneumatische installatie voor (wagon) beremming, alsmede voor de aansturing van verschillende componenten. Compressoropbrengst, tankinhoud en uitvoering worden gekozen aan de hand van het gebruik van de locomotief.

Spoorwijdte

Wereldwijd worden er diverse spoorwijdtes toegepast. Naast de in Europa algemeen toegepaste spoorwijdte van 1435 mm. bestaat er ook breed – en smal spoor in diverse maten. De rangeerlocomotieven kunnen in iedere spoorwijdte worden uitgevoerd.

Referentie projecten

BRD130-Taiwan
Diesel Rangeerlocomotief BRD100 - DuPont
Diesel Rangeerlocomotieven quadruple traction - DB Schenker
Elektrische Rangeerlocomotief KRE40 batterij gedreven - TATA Steel
Diesel Rangeerlocomotief
Diesel Rangeerrobot BRD300 (5000 ton) - EMO
Elektrische Rangeerlocomotief KRE30 - D'Ieteren
Diesel Rangeerlocomotief BRD80 - Shell
Road-rail Rangeervoertuig KRE15
Diesel Rangeerlocomotief - Petroplus
Road-rail Rangeervoertuig TLDH100
Elektrische Rangeerlocomotief KRE50 batterij gedreven

Soorten Rangeerlocomotieven

Diesel locomotieven

Diesel

Elektrische locomotieven

Elektrisch

Road-rail voertuigen

Road-rail

Overige Rangeerproducten

Trein / wagonverhaalinstallaties

Trein / wagonverhaalinstallaties

Railwagens / Lorries

Railwagens / Lorries

Traversebrug

Traversebrug

Speciale producten

Speciale producten

Verkoop en Informatie

Dhr. Arno Logman
Afdelingsmanager Rangeertechniek
T 0226-425306
E logman@bemorail.nl

Vertrieb & Beratung

Herr. Arno Logman
Leiter Rangiertechnik
T +31 226-425306
E logman@bemorail.nl

Vraag offerte aan

Bemo Rail
Debbemeerweg 59
1749 DK WARMENHUIZEN
Nederland

K.v.K. Alkmaar: 37044577
BTW nr: NL001729366B01

Privacyverklaring

Tel.: +31 (0)226 – 425300
Fax: +31 (0)226 – 421916
E-mail: info@bemorail.nl

Categorieën

  • Nieuws
  • Nieuws Railtechniek
  • Nieuws Rangeertechniek

linkedin  Facebook 

© Copyright - Bemo Rail BV; wereldwijd deskundig op het gebied van rail-/kraanbaantechniek en railgebonden interne transportmiddelen.
  • Linkedin
  • Facebook
Gootvullingen Diesel locomotieven Diesel locomotieven
Scroll naar bovenzijde