Diesel locomotieven
De BRD en KRD diesel locomotieven zijn eigen ontwerpen van Bemo Rail. Deze veilige, moderne en gebruiksvriendelijke locomotief is in vele uitvoeringen te vervaardigen. Als basis bestaan er vier varianten: de hydrostatisch aangedreven locomotief, de hydrodynamisch aangedreven variant, de diesel elektrische variant en de hybride aangedreven locomotief. Met de beschikbare faciliteiten, productkennis en de kundige medewerkers kunnen alle varianten naar de wensen van de klant worden aangepast en worden vervaardigd in de eigen werkplaats. KRD is de compacte uitvoering van de BRD locomotief.
Kenmerken Rangeerlocomotieven
Rangeren
- Traploze snelheidsregeling vanaf ‘0’
- Zeer gelijkmatige aanzet met bijzonder gunstige slipgrens wegens het ontbreken van de ‘aanzetpiek’
Besturing
- Standaard Bemo locomotief besturing, specifiek ontworpen voor gebruik onder zware omstandigheden
- Trilling en temperatuur bestendig
- Handbediening en/of radiografisch, zo nodig in explosie veilige uitvoering
- Versnellen en afremmen volgens vast afgestelde curven waardoor:
-Steeds exact gelijk gedrag (reageren) van de railshunter
-Foutieve bediening vrijwel uitgesloten is
-Iedere operator derhalve met de railshunter kan werken
Milieu en Arbowetgeving
- Beperkt geluidsniveau
- Zeer gering brandstofverbruik
- Schone dieselmotoren
- Elektrische – of hybride aandrijving
- Ergonomische toegankelijkheid voor bediening en service
Veiligheid
- Nood-uit drukknoppen rondom op de machine, vooral in combinatie met radiobediening
- Integreren van gasdetectie in besturing, bij toepassing in Ex zones (optioneel)
- Beveiligingen met behulp van extra naderings- /reflectieschakelaars (optioneel)
- Uitstekend overzicht vanuit de cabine
Bediening
- Alle rangeerhandelingen kunnen door één operator worden uitgevoerd
- Eenvoudig bedienbaar besturingssysteem
- Overzichtelijk grafisch display voor bedrijfsstatus en onderhoud (GUI)
Mechanisch
- Standaard worden hoogwaardige componenten ingebouwd, zoals A-klasse motoren
- Volledig geveerde as-ophanging met gesloten tandwielreducties, waardoor: a) Reduceren van beschadiging aan wissels. b) Reduceren van ontsporingsgevaar
- Lange technische levensduur
- Korte levertijden op onderdelen.
Onderhoud
- Geen speciale smeerkuil noodzakelijk
- Dagelijks onderhoud uitvoerbaar door eigen technische dienst
- Intervallen worden zo optimaal mogelijk ingericht, afhankelijk van de inzet
Rangeerkoppelingen
Naast de standaard UIC wagonschroefwartels kunnen tal van automatische rangeerkoppelingen worden toegepast, waaronder AAR en rijtuigkoppelingen.
Pneumatische installatie
Nagenoeg alle rangeerlocomotieven worden voorzien van een pneumatische installatie voor (wagon) beremming, alsmede voor de aansturing van verschillende componenten. Compressoropbrengst, tankinhoud en uitvoering worden gekozen aan de hand van het gebruik van de locomotief.
Spoorwijdte
Wereldwijd worden er diverse spoorwijdtes toegepast. Naast de in Europa algemeen toegepaste spoorwijdte van 1435 mm. bestaat er ook breed – en smal spoor in diverse maten. De rangeerlocomotieven kunnen in iedere spoorwijdte worden uitgevoerd.