50 jaar Bemo Rail – Alex Boonstra expert op lasgebied

Alex werkt al  25 jaar bij Bemo Rail, sinds oktober 1994. Inmiddels is Alex één van onze experts op lasgebied. “Er is geen las die Alex niet kan maken, behalve misschien een bekistlas omdat dit vooral door de jongens in de buitendienst wordt gedaan.” aldus Teun Druijf (directeur Bemo Rail).

Alex: “Destijds was Bemo Rail minder groot. In de werkplaats deed je het werk dat nodig was, van strippen boren, tot frezen en assembleren. Toen ik begon had Bemo Rail 16 medewerkers, waarvan er 8 op kantoor werkten en de rest in de buitendienst en werkplaats. We bouwden in de werkplaats rails en lierinstallaties. Daarnaast deden we ook onderhoudswerk aan locomotieven. We hadden een 5 ton kraan in de werkplaats (nu hebben we twee 50 ton kranen), dus de mogelijkheden waren beperkter.

Toen we gingen groeien als bedrijf, ben ik me meer gaan specialiseren. Eerst heb ik een tijd aan de CNC machine (boorstraat) gewerkt en later ben ik gaan lassen.”

inhouse-welding

Het waren andere tijden
Alex: “We zaten in Waarland tussen de agrarische bedrijven en het pand was eigenlijk al snel iets te klein. We hadden een kleine boorstraat van 3 meter. Daar moesten we wel eens rails op boren van 12 meter, dat paste niet. Om dat op te lossen hebben we twee gaten in het pand gemaakt, met een luikje ervoor zodat de rails er doorheen kon. Buurman Arie kwam wel eens binnen (die was boer) met de vraag: ‘Kun je die rails weghalen? Want ik moet met mijn tractor erlangs!’ Het zorgde nog wel eens voor problemen. Zo heeft ook iemand zijn auto er ooit voor gezet; de machine drukt de rails gewoon door, zo door de auto heen. Dan kijk je toch wel gek op als je terugkomt en je een railplaat door de vooruit van je auto ziet steken….

We maakten soms gekke dingen mee daar in Waarland. Ik was op een dag aan het werk en toen ik me omdraaide stond er een paard achter me. De buren aan de overkant van het weiland hadden paarden en het beest was over de sloot gesprongen en de hal in gelopen. Paarden, schapen, geiten, duiven in de hal, dat gebeurde nog wel eens. Het waren echt andere tijden.”

Trots op onze locomotieven!
“Trots ben ik op de locomotieven die we hier bouwen. Het is mooi dat we de locomotief van A tot Z hier maken. Het materiaal komt als strippen en platen binnen en in de werkplaats zorgen we dat alles geboord, gefreesd, gelast en geassembleerd wordt. Vervolgens gaan we testrijden. Dat is nog steeds wel heel bijzonder om te zien. Je maakt van niets iets en voor je het weet rijdt er een loc! Dat is prachtig!

In de 25 jaar dat ik hier werk is er wel het een en ander veranderd. Vroeger hadden we een oude zaag en een lasapparaat, nu hebben we veel modernere apparatuur. Er zijn ook meer regels, alles wordt gecategoriseerd en we werken met fabricageboeken, zodat we alles precies kunnen herleiden.

Bemo Rail is een bedrijf dat zich heel flexibel opstelt en snel kan inspelen op de behoeften van een klant. Dat is toch wel één van de grootse krachten van dit bedrijf!”