50 jaar Bemo Rail – Sebastiaan Bachet, voorman railtechniek

Sebastiaan is in 2005 na een technische studie en cursussen gericht op metaalbewerking, begonnen bij Bemo Rail. Hij begon als eerst als monteur in de werkplaats, maar al snel ging hij in de buitendienst aan de slag.

Sebastiaan: “In opdracht van Bemo Rail ben ik de hele wereld rond geweest. Van Laos, Thailand, Ghana, Hong Kong, Egypte, Marokko, Brazilië, Peru, Frans-Guyana, Aruba, Curaçao, Finland, Engeland, Duitsland tot België.”

Sebastiaan: “Ik ben begonnen in Waarland met een nieuwe lichting jongens. Ik was destijds niet de doorsnee Bemo medewerker; ik had diamanten oorbellen, droeg Nikes en was met mijn Indonesische afkomst tussen de West-Friezen een vreemde eend in de bijt. Ik voelde me echter snel thuis en ben hier nu al ruim 14 jaar.

De eerste drie maanden heb ik bielsen staan boren, daarna mocht ik mee in de buitendienst. De collega’s waren eerst wat stug en terughoudend. Maar ik heb de jongens wel heel goed leren kennen en gaandeweg heb ik mijn plekje gevonden. Het is een zeer hechte club. Ik zou ze niet echt familie willen noemen, maar als je lange tijd samen doorbrengt in een baan buitenshuis, leer je elkaar van binnenuit kennen en weet je dat je op elkaar kunt rekenen.

De eerste anderhalf jaar zat ik op een lasbus. Samen met collega Wouter zijn we door heel Nederland gecrost voor verschillende klussen. Toen kwam de weg vrij naar voorman en die kans heb ik aangegrepen.”

Egypte 2000 meter rails aan de kade monteren
Sebastiaan: “In 2008 hadden ze iemand in Egypte nodig. Ik wist niet veel van het land, maar ik werd gevraagd en ben gegaan; het was mijn eerste echte project. Ik ben toen wel geschrokken, want het was op ruim 3 uur rijden vanaf Caïro, een andere wereld waar was ik beland! Dat cultuurverschil heb ik ook wel gemerkt op het project, dat werd geleid door een Chinees bedrijf. Met hen communiceren  was soms knap lastig.

Egypte tijdens bouw aan de kade.

De vraag was, 2000 meter rails op de kade te bouwen. We moesten 250 meter per fase opleveren, er werkten circa 1500 mensen op een stukje van 250 meter. Na het afronden van elke 250 meter werd dit aan de terminal overgedragen en kwam er gelijk een containerkraan op. Het was echt een slagveld! Dat zie je nu heel misschien nog ergens diep in Afrika of zo. Dat heb ik ook nooit meer meegemaakt. Ik heb daar wel echt geleerd om voor mezelf op te komen! Het was zwaar, maar het is wel gelukt. We hebben de klus geklaard!

Er waren destijds nogal wat spanningen in Egypte. Ik werd toen ook wel gewaarschuwd dat het niet veilig was en dat ik misschien weg moest gaan. Ik weet nog dat ik dacht ‘het zal allemaal wel meevallen’. Maar daar had ik me op verkeken, want in 2009 brak in Egypte de oorlog uit en ik was erbij. Het hotel naast ons stond in brand, we hoorden geweren, in de gevangenis was een uitbraak geweest en er liepen duizenden mannen te rellen op straat. Ons hotel werd bewaakt door tanks en de kok had van bierflesjes uit de bar molotov cocktails gemaakt, om ons te beschermen. Twee dagen later was het moment daar, het was iets rustiger en we zijn met de aanwezige buitenlanders in een colonne van 3 auto’s vertrokken. We werden toen we in Cairo aankwamen, ingesloten met shotguns en knuppels. Het waren locals die hun eigendommen beschermden. Gelukkig lieten ze ons passeren en konden we naar de luchthaven. Bemo heeft toen gelukkig een ticket naar huis kunnen regelen en ik was zo blij dat ik toen weer thuis was. Zo maak je wel wat mee!”

Port Said Egypte

Hong Kong Cruise Terminal:
Sebastiaan: “Het volgende project was is in Hong Kong. De eerste keer ging ik daar 4,5 maand heen, dit was een project voor een Cargo Terminal op de luchthaven. Daar hebben we op zeven verdiepingen een uniek aardbeving-proof railsysteem neergelegd. Vlak daarna in januari startte een tweede project voor een Cruise Terminal. We gingen daar een rails leggen in opdracht van een Spaans bedrijf. Naast het werk was ook de vrije tijd in Hong Kong bijzonder. Het is een wereldstad en ik heb daar een fantastische tijd gehad. Ik weet nog een keer dat we met een groep naar een ‘Rugby 7’ wedstrijd gingen, we hadden goedkope kaartjes bij de deur kunnen krijgen. We hebben vlak achter het doel gestaan, ik heb een bal gevangen en ben nog op tv geweest, de sfeer was geweldig!”

Hong Kong Cruise Terminal

Marokko:
Sebastiaan: “Ik ben 1,5 jaar in Tanger geweest, om toezicht te houden op de bouw van een havenrailsysteem. We hebben daar meegebouwd aan de grootste containerterminal van Afrika. Dit project was de kers op de taart. Wat Bemo doet is heel bijzonder en het vertrouwen dat ze in mijn capaciteiten stellen, is ook bijzonder. Net als mij collega’s bij Bemo ben ik altijd klaar en bereid om elke uitdaging aan te gaan. Ik ben samen met collega’s Mark en Marcel in Marokko geweest en het was geweldig. Soms ook eenzaam, maar het heeft me wel mede gevormd. Ik ben wel heel trots op dit project.”

Sebastiaan tijdens Bemo Rail project in Tanger, Marokko.

Sebastiaan: “Ik denk dat we de komende jaren bij Bemo Rail nog groter en beter worden in wat we al doen. Ik wil mijn ervaring blijven inzetten om de projecten op locatie naar een nog hoger niveau te tillen.”