50 jaar Bemo Rail – Jieles de Visser In­house engineering

De tekenkamer: sinds 1983 heeft Bemo Rail een eigen enineeringafdeling (tekenkamer). Op de tekenkamer worden alle ontwerpen en berekeningen gemaakt voor onze locomotieven, lorries, lierinstallaties en railbaanconstructies. Alle rail- en rangeerproducten worden geheel in eigen beheer ontworpen en in-house geproduceerd met eersteklas onderdelen.

Foto Jieles de Visser

Jieles de Visser, Senior Design Engineer
Jieles is 25 jaar geleden bij Bemo Rail begonnen als ontwerpingenieur. Na het afronden van de HTS en het opdoen van praktijkervaring, is Jieles bij Bemo Rail begonnen.

Jieles heeft de afgelopen 25 jaar een belangrijke rol gespeeld in veel projecten.

Jieles: “Uniek bij Bemo is dat we alles in huis doen, van het tekenen van samenstellings-, detail- en werkplaatstekeningen tot de assemblage en montage op locatie. Dat is één van de redenen dat ik hier ook zo graag werk.”

Technische tekeningen gemaakt door Bemo Rail

Terug in de tijd
Jieles: “Ik heb een heleboel mooie en bijzonder herinneringen. Toen ik begon, tekenden we de tekeningen nog op een tekenbord. We maakten eerst een calque tekening en als het goed was, trok je dat over met inktpennen. De tekeningen werden vervolgens afgedrukt met een speciale afdrukmachine voor werktekeningen, met ammoniak. In 1996 kregen we onze eerste CAD-computer, dat maakte het werk wel een stuk praktischer.

Tekening Nedstaal gemaakt door Bemo Rail in 1988
Oude foto Jieles de Visser (rechts) in tekenkamer.

Als medewerker van een toen nog relatief kleine organisatie help je waar nodig. We zijn nog eens rond de kerst een lierinstallatie wezen monteren bij DSM IJmuiden. Het vroor die dag iets van 10 graden. De lijm was al hard voordat je het gemengd had. Om de ankerlijm te ontdooien hebben we de autoverwarming aan moeten zetten; de emmertjes stonden allemaal op het dashbord. Maar het is wel gelukt. Creatieve oplossingen, die hebben we wel bij Bemo Rail!

Kruizingsveld in het Duitse Stralsund, 1996
Een van de eerste internationale projecten was een kruizingsveld in Stralsund. Ongeveer twee jaar nadat de Berlijnse Muur gevallen was, zijn we aan de slag gegaan. Dit was een project vanuit Europa om Oost-Duitsland op te bouwen. Bemo was destijds het enige bedrijf tussen de Duitsers. Een groot deel van de medewerkers ging die kant op, in de kost. We huurden een huis en één van de vrouwen was ook mee en regelde alle huishoudelijke zaken voor de medewerkers. We zijn daar ongeveer twee jaar bezig geweest.

Ik kan me ook nog goed het project in LA herinneren. Een collega ging van het terrein af om wat extra mortel te kopen. Wat hij alleen niet wist, is dat je daar destijds niet veilig over straat kon. Dat was wel even schrikken! We hebben wel wat bijzondere dingen meegemaakt in al die jaren!

Veranderingen binnen mijn vakgebied, die zijn er natuurlijk. Op de engineeringsafdeling zijn we continu bezig met innoveren en verbeteren. In het ontwerp, maar ook door te kiezen voor duurzame materialen. Daarnaast zijn in de afgelopen jaren de veiligheidsnormen en -voorschriften in de industrie aanzienlijk toegenomen. Er wordt vanaf de eerste ontwerpfase van de machines zeer veel aandacht besteed aan de veiligheid, ergonomie en milieuaspecten. Maar om eerlijk te zijn, hebben ze mijn werk niet erg veranderd. Veiligheid is altijd mijn grootste zorg geweest.

Ik werk met veel plezier bij Bemo Rail. Er is naast hard werken ook altijd ruimte voor een feestje en gezelligheid, ook dat is belangrijk.”

Deel dit artikel