50 jaar Bemo Rail – Achter de schermen

De dames van de administratie

Marijke, Alesia en Jolande vormen samen de administratie van Bemo Rail. Zij zorgen dat alles achter de schermen op rolletjes loopt. Jolande werkt sinds 1977 bij Bemo Rail, in 1988 kwam Marijke erbij en 11 jaar geleden kwam ook Alesia het team versterken.

Marijke, Alesia en Jolande op kantoor in Warmenhuizen.

Jolande Vergaaij, boekhouding Bemo Rail
Jolande is in 1977 bij Bemo Rail begonnen, gelijk na de Havo. Jolande: ”We hadden toen een kantoor in het souterrain van mede-oprichter Ter Mors, in Alkmaar en we waren slechts met 5 medewerkers. Ik begon met de telefoon opnemen, brieven uittypen en bediende de *Telex. Dat vond ik heel erg spannend want we hadden thuis pas net telefoon. Ik was jong, pas 17 jaar en de telefoon, dat was toen nog niet zo algemeen. Mevrouw IJpelaan deed destijds de boekhouding, toen zij met pensioen ging, heb ik de boekhouding en loonadministratie overgenomen en dat doe ik vandaag de dag nog steeds, samen met Marijke en Alesia.”

Marijke Zutt, administratie
Ruim 31 jaar geleden is Marijke Zutt als 16-jarig meisje begonnen op de administratie bij Bemo Rail. Marijke: “Destijds was Bemo Rail veel kleiner en deed je wat nodig was, van wat boodschappen doen voor de jongens die voor een langere tijd naar het buitenland gingen, tot een vrachtwagen lossen omdat het even niet anders kon. In al die jaren heb ik van alles meegemaakt bij Bemo.”

Handelsbedrijf
Jolande: “Bemo Rail was in 1977 nog echt een handelsbedrijf. Maar dat veranderde al snel. Onze leveranciers konden of wilden niet altijd aan de specifieke wensen van de markt voldoen. Meneer Ter Mors riep een aantal jaren eerder al ‘Nou, dan maken we het toch zelf!’ Dat was toen een idee, maar in 1983 zijn we zelf gaan ontwerpen. Toen we in 1986 naar het kantoor in Waarland verhuisden met een ruime werkplaats, heeft Bemo zijn eerste locomotief zelf gebouwd. Daar waren we enorm trots op!”

Andere tijden

Marijke: “Toen alle collega’s naar Hoogovens (Tata Steel) waren vertrokken voor een renovatie van de kraanbaan van de buitenkade tijdens een groot onderhoud, was ik alleen bij Bemo. Die dag kwam ik op mijn fiets aan bij Bemo en zag ik tot mijn verbazing dat er een vrachtwagen met rails op het terrein stond. Er was niemand anders en de vrachtwagen moest leeg. Toen heb ik de kettingen van de bovenloopkraan om de rails gelegd en samen met de chauffeur de kraan bediend en de wagen gelost. Dit ging natuurlijk niet zonder enig gevloek en getier van beide kanten. Ieder in zijn eigen taal, we verstonden elkaar toch niet. Later die dag kwam er nog een vrachtauto met HE balken en herhaalde zich dit nogmaals. Gelukkig is het allemaal goed gekomen!

Ik weet nog goed dat toen ik bij Bemo begon, een van de eerste locomotieven in Waarland werd gebouwd. Een mooi proces om te zien; van het begin totdat er een hele locomotief in de werkplaats staat. Het is een uniek product in Nederland. Het geeft mij nog steeds een enorm trots gevoel als er een locomotief de deur uit gaat bij Bemo Rail.”

De eerste computer
Jolande: “Bemo Rail verhuisde een paar jaar nadat ik begon naar de Phoenixstraat in Alkmaar op het industrieterrein, waar het kantoor 4 jaar gezeten heeft. Daar bediende ik de eerste computer.”

Teun Druijf (directeur): “De eerste computer kostte 28.000 gulden, inclusief printer. Voor de snellere communicatie deed ook de fax zijn intrede, kosten 7450 gulden per stuk. Een paar jaar later kregen we ook de eerste netwerkcomputer van firma Selmers uit Alkmaar, met een harde schijf van maar liefst 20 MB! Later is dit bedrijf overgenomen door NC systems. Zij zijn tot op de dag van vandaag onze IT leverancier.”

Stralsund, Duitsland
Marijke: “In 1996 hadden we een opdracht voor een groot project in Duitsland. In Stralsund werd een scheepswerf vernieuwd met de bouw van een scheepswerfhal en schepenlift van 270 meter lang om containerschepen in te bouwen. Bemo Rail had de opdracht voor het leveren en monteren van kraanbanen en kruisingsvelden. Dit project heeft bijna twee jaar geduurd. Collega’s die voor een langere tijd in Duitsland verbleven en waarvoor ik dan wel eens hagelslag en pindakaas insloeg, zodat dit met een collega of vrachtwagen die erheen ging, meegegeven kon worden. Want ja, dat was niet te vinden in de supermarkten in voormalig Oost-Duitsland. En zo zouden er nog vele heel grote en kleine projecten volgen.”

Jolande: “We zijn ver gekomen sinds de tijd dat we met 5 medewerkers in het souterrain van meneer Ter Mors zaten. Maar ik vind het nog steeds leuk. Samen maken we mooie, kwalitatief goede en innovatieve producten. Kwaliteit staat voorop. Ik ben enorm trots op wat we hier doen en wat we maken!”

Marijke: “Bij Bemo wordt hard gewerkt, maar er is ook tijd voor een feestje. Een jaarlijks uitje was met het bedrijf naar de Waarlandse kermis. Daar dronken we een biertje en sloten we de dag af met een gezellige BBQ op het bedrijf. Ik vind het erg leuk dat we werk en plezier kunnen combineren. Het is een van de redenen waarom Bemo een leuke plek is om te werken.”

Bemo collega’s op de Waarlandse kermis circa 15 jaar geleden.

*Telex was een manier om op elektrische wijze brieven of berichten te versturen of schriftelijk te communiceren. Jolande: “Je typte de tekst in op een ponsband en die voerde je dan in en stuurde deze met de telex naar de ontvanger. Het was een hele grote kast waar een rol in ging. Het maakte een hoop herrie, maar het zorgde er wel voor dat de boodschap snel aankwam, ook aan de andere kant van de wereld. We hadden toen nog geen fax of e-mail.”

Telex Machine, bron foto: Wikipedia
Deel dit artikel